Răspunsul
la întrebarea referitoare la motivul pentru care a fost creată lumea
"Eu eram o comoară - spune Dumnezeu – ascunsă
şi am iubit să fiu
cunoscut;
astfel am creat lumea…
ca să mă cunoască..."
Astfel universul
este scos din neant numai datorită iubirii pe care Dumnezeu şi-o poartă
sieşi.
Dumnezeu i-a spus Iubirii:
"Dacă nu pentru frumuseţea ta,
atunci pentru ce aş putea lua seama la oglinda existenţei?"
Lumea este întocmai unei oglinzi ce arată desăvârşirea Iubirii.
Aşadar, mişcarea care duce la existenţializare este o mişcare de iubire
"fără această iubire, lumea nu ar fi apărut în sine, mişcarea sa din
neant către existenţă este o mişcare de
iubire a Celui ce a creat-o.
Această mişcare care declanşează facerea
lumii este dată de vibraţiile pe care le produce "suflul celui
Milostiv."
Dumnezeu, expirând, sub presiunea dorinţei iubirii, iubire
inspirată de propria Sa frumuseţe, eliberează norul care potenţial
conţine toată Creaţia.
"Dumnezeu este frumos şi
iubeşte frumuseţea"
Pentru Rumi, cele două noţiuni, iubirea şi frumuseţea,
sunt inseparabile
si sunt cele mai
frumoase nume ale lui Dumnezeu.
Frumosul, pentru Rumi, este constituit
de cântul privighetorii, de albastrul cerului, de parfumul rozelor din
grădinile Koniei , Konia ce este pentru Rumi "Ka'ba indrăgostiţilor
Unde cine vine jumătate, o părăseşte întreg ...
Splendoarea grădinilor şi cântul priveghetorii în zori
Printre flori am devenit nemuritori, tu şi eu…"
Frumuseţea este o cauză eficientă a iubirii,
căci ea este iubită în
sine şi pentru sine:
Dumnezeu care este frumos se iubeşte pe Sine
însuşi.
Iubirea este, prin esenţă, o forţă dinamică, căci ea este
suficientă pentru a-l face pe iubitor să se mişte, să tindă către
obiectul dorit care, sub efectul atracţiei magnetice a iubirii, este
atras la rândul său în mod irezistibil către cel care îl doreşte:
"Creaturile sunt puse îm mişcare de către Iubire, Iubirea de către
Eternitatea cea fără de-nceput; după cum vântul dansează graţie
sferelor cereşti, iar copacii graţie vântului. " (D5001)
Universul este pus astfel în mişcare, la propriu, prin iubire:
"Fără
iubire, declară Rumi, nimic nu are valoare;
tronul marilor sultani
devine o simplă bucată de lemn"
– aşa cum se arată, de altfel, şi în
Biblie:
"dacă iubire nu am, nimic nu sunt" (I Corinteni, 13;2).
Iubirea
este generatoarea existenţei pentru că ea vrea să umple o absenţă sau,
mai exact, vrea să facă prezent obiectul iubit care este în mod necesar
ori absent, ori virtual.
Iubirea
universală are două componente:
iubirea lui Dumnezeu pentru oameni
şi
iubirea oamenilor pentru Dumnezeu
aşa cum reiese din versetul coranic,
ce ocupă un loc central în comentariile sufite:
"Dumnezeu va aduce alţi
oameni pe care îi va iubi şi care Il vor iubi (Coran, V, 54).
Ordinea
cuvintelor din acastă sintagmă nu este indiferentă căci ea implică
faptul că iubirea creaturilor pentru Dumnezeu este consecutivă celei pe
care le-o poartă Creatorul şi nu este decât un răspuns la aceasta.
În
ceea ce priveşte interpretarea ezoterică a acestui verset, ea se
întâlneşte deja în Ihya' 'ulum ad-din a lui al-Ghazali, iar Rumi o
dezvoltă afirmând că sintagma îi iubeşte nu poate fi înţeleasă decât ca
"nu se iubeşte decât pe Sine." De aici, el deduce că nimeni nicioadată
nu l-a iubit decât pe Dumnezeu, fiind sau nefiind conştient de aceasta.
Aşadar,
Dumnezeu a creat lumea prin iubire pentru a se face cunoscut, iar
creaturile sale nu sunt altceva decât manifestările acestei iubiri.
Fiind manifestarea iubirii divine, omul este guvernat de această iubire
care este, în acelaşi timp, atât originea, cât şi destinaţia sa.
Datorită celor trei nivele care intră în alcătuirea sa, adică
spirit
(ruh – elementul luminos şi transcendent al omului),
suflet (nafs –
elementul intermediar între spirit şi corp, motorul vital),
corp (jism –
elementul manifestat material),
el va cunoaşte câte o formă de expresie
a iubirii specifică fiecăreia dintre cele trei părţi alcătuitoare:
iubirea divină, iubirea sufletească şi iubirea fizică.
Pentru a cunoaşte
iubirea desăvârşită, omul nu poate face abstracţie de nici una din
aceste trei forme de expresie, căci în sens contrar nu ar putea ajunge
la unitatea primordială.
Fiinţa care este făcută să iubească şi să fie
iubită, căută în Iubire unirea esenţială, sursă a propriei sale iubire
şi a propriei sale realităţi, prin mijlocirea celorlalte creaturi şi ele
roade ale aceleaşi Iubire universale…
Cum
îl poate iubi omul pe Dumnezeu?
În concepţia lui Rumi, omul îl poate
vedea cel mai bine pe Dumnezeu într-un alt om.
El nu se referă chiar la
orice fel de om, ci la omul îndrăgostit ('aşiq), căci aşa cum arată, în
Divane Şams, iubirea divină (la nivel de spirit, ruh) se poate afla în
legatura de iubire dintre două fiinţe care se oglindesc una în cealaltă,
fiecare văzând în reflexia sa în cealaltă o reflexie a divinităţii –
omul nefiind altceva decât o manifestare a imaginii divine.
În acest tip
de relaţie, de reflectare a unuia în celălalt, nu există nici o putere
sau privilegiu al unuia asupra celuilalt, fiind, cu alte cuvinte, o
relaţie de iubire pură, lipsită de elemente telurice:
"Binecuvântată-i clipa când stăm în palatul iubirii, tu şi eu
Avem două chipuri, două trupuri, dar un singur suflet, tu şi eu."
Aşadar,
la Rumi, iubitul nu este altceva decât alter ego-ul iubitorului, fiinţa
sa esenţială pe care o proiectează în exteriorul său cu ajutorul
imaginaţiei active şi pe care o contemplă apoi cu ochiul propriu acestei
facultăţi. El este, ca atare, prototipul iubitorului în Imaginaţia
divină şi această relaţie este din acelaşi ordin ca cea care acţionează
între Domn şi rob. Această contemplare a Iubitului este astfel o
contemplare a propriei imagini.
Cunoaşterea
unitivă a iubirii este ca un joc dintre oglindă şi privire. Natura
întreagă este oglinda lui Dumnezeu, dar el trebuie să o privească pentru
a-şi descoperi imaginea în ea. Dincolo de imagine şi de cuvinte,
dincolo de conceptele raţiunii, privirea interioară şi îndrăgostită este
cea care Îl descoperă chiar în adâncul ei Această privire nu se va mai
fixa decât asupra Lui, îndepărtând din faţa vederii sale tot ceea ce nu
este El. Totul nu mai este decât transparenţă teofanică. Mai mult decât
atât, orice opacitate dispărută, această privire a devenit a Sa, El
văzându-se pe Sine prin mine şi eu, prin El, devenind propria Sa
privire. Sondând vanitatea oricărei reprezentări care nu ar fi
îndreptată spre ceea ce se află dincolo de ea însăşi, Rumi nu mai caută
decât "nebunia experienţei divinului". Căci viaţa cu Dumnezeu este cea
care afirmă adevărul vieţii .
Ca
pentru toţi maeştri sufi, şi pentru Rumi, iubirea nu este definibilă,
ci rămâne învăluită în inefabil, ea putând fi dedusă doar din
manifestările ei:
"Precum Adam şi Eva, iubirea dă naştere a o mie de forme;
lumea e plină de picturile sale, dar ea nu are nici formă, nici chip."
"O, tu cea fără de formă cu o mie de forme … "
Ea
este o aspiraţie – spune Rumi – o energie care atrage întreaga fiinţă
către originea sa divină, fie că această atracţie este provocată direct
în individ, prin mijlocirea altor persoane sau altor cauze care nu sunt,
de fapt, decât pretextul pentru actualizarea virtualităţilor sale, fie
că această afecţiune este pură sau aparent pervertită. Rumi, ca şi
iluştri săi precursori pe linie sufită, precum Rabi'a, al-Hallaj,
Bayazid Bistami, Sana'i, Suhrawardi al-Maqtul, Fariduddin 'Attar,
al-Ghazali şi încă mulţi alţii, apelează aici la descrierea iubirii
umane ca mijloc de înţelegere a iubirii divine, a contopirii
îndrăgostitului sufit cu Dumnezeu:
"Primul moment, renunţarea la viaţă
Ultimul pas, să păşeşti fără picioare"
Fiecare
poarta în el posibilităţile iubirii şi nimeni nu i se va putea
sustrage, aşa cum nici o creatură nu poate exista fără Creatorul său şi
nici un rob fără Stăpânul său.
Două
fiinţe sunt supuse inexorabil acestei legi universale a iubirii.
Atracţia care le impinge una către cealaltă are drept mobil principal,
mărturisit sau nu, acela de a se recunoaşte în cele din urmă una în
cealaltă şi de a ajunge la o uniune care să depăşească pentru un timp
diferenţa dintre ele.
Căci, la originea dualităţii şi a multiplicităţii,
este unitatea fiinţei, a existenţei în care fiecare păstrează o
conştiinţă mai mult sau mai puţin clară către care nu poate decât să
aspire şi către care simte o atracţie de nebiruit.
În
această uniune a două spirite şi a două corpuri, fiecare element al
cuplului este creator, fiecare în felul său, desăvârşind astfel, într-un
moment de plenitudine, funcţia sublimă a Creatorului tuturor lucrurilor
prin iubirea de a se face cunoscut şi de a se recunoşte în creaţia Sa.
Aşadar,
iubirea este întotdeauna pozitivă în sine şi îmbrăţişează totul fără
excepţie în excelenţa sa sanctificantă. În esenţa sa, ea este unificantă
şi revigorantă, dar actualizându-se în lumea multiciplităţii, ea
întâlneşte suporturi care o receptează cu mai multă sau mai puţină
puritate şi limpezime. Atunci când, prin felul lor de a fi, unele fiinţe
o denaturează, ea se transformă în ură.
Această
dublă mişcare pe care o face iubirea: atracţie şi repulsie, expir şi
inspir, dezvoltare şi resorbţie, dilatare şi concentrare, este absolut
necesară creaţiei; aceasta se reproduce în fiecare fază recurentă a
manifestării universale având mereu ca punct de plecare Iubirea.
Aceasta
este sentimentul de caritate universală care trebuie să împingă
creaturile unele către altele astfel încât piramida iubirii să fie
desăvârşită. Acesta ar fi motivul pentru care Coranul recomandă cu atâta
insistenţă această virtute cardinală a compasiunii, a milei şi a
afecţiunii mutuale între toţi membri solidari ai Comunităţii, nu numai
umane, ci ai unei comunităţi alcătuită din toate fiinţele create de
Dumnezeu.
Sufletul care a devenit capabil să ajungă la această unitate,
la această egalitate perfectă între creaturi, le iubeşte cu aceeaşi
iubire pe care şi-o poartă lui însuşi. Omul este unit cu Dumnezeu aşa
cum este unit cu toţi oamenii în Dumnezeu. Când ajunge la această stare,
el pare "necreat şi de necreat" – ca şi la Meister Eckhart – şi, în
consecinţă, nu în calitate de creatură îl iubeşte pe Dumnezeu şi aderă
la El. Unit cu Dumnezeu, devenit unul în Dumnezeu, nu trebuie să Îl
caute şi să Il găsească, nu mai este în afara Lui, căci este situat în
El…
Acest
fenomen generalizat de atracţie şi de convergenţă propriu iubirii este
prezent în fiecare lucru creat după propiul său fel de a fi, după rostul
ce i-a fost dat în această lume. Aceasta este o trăsătură a Frumuseţii,
calitate eminamente divină, care exercită o putere de transformare şi
de sanctificare asupra lucrurilor şi fiinţelor create după acelaşi
principii ale armoniei. Allahu jamilun wa yuhibbu al-jamal (Dumnezeu
este frumos şi iubeşte frumuseţea), va spune profetul Islamului, ceea ce
ar însemna cu alte cuvinte că frumuseţea este expresia desăvârşită a
Iubirii universale.
Atunci
când cel ce iubeşte se orientează către Frumuseţe, expresia desăvârşită
a Iubirii, nimic nu mai poate opri suişul către viziunea unitivă a lui
Dumnezeu, străbătând realităţile pe care El le produce prin şi în
Iubire.
Creatura se eliberează atunci progresiv de conştiinţa disparată
şi condiţionată de lucrurile existente pentru a accede la cunoaşterea
universală a Realităţii divine. Aceată contemplare a Unităţii şi
Frumuseţii divine în orice lucru îl împiedică odată pentru totdeauna să
condiţioneze Iubirea şi s-o abordeze după moduri restrictive…
Acţiunea
propusă de Rumi este o căutare ce poate fi începută şi dusă pân ăla
capăt doar de cel ce iubeşte divinul. Este o aventură periculoasă, o
cucerire ce monopolizează energiile fiinţei. Semnificaţia ei nu se
rezumă doar la victoria spiritului asupra trupului, ea câştigă o
dimensiune cosmică. Omul, subjugat lui Dumnezeu, şi pus în mişcare de
Iubirea Sa, este condus spre Dumnezeu şi, reuşeşte să pătrundă în inima
misterului divin.
Pentru
că Dumnezeu este o prezenţă trebuie să I se vorbească. Si despre ce
sa-I vorbească, dacă nu despre iubire. Iar iubirea faţă de Dumnezeu
poate fi exprimată cel mai bine prin dans – sema – spune Rumi, pentru
care dansul nu este o ocupaţie de moment, ci este o stare a vieţii.
Dansul este un suflu de iubire, o transformare a fiinţei, în anumite
momente privileagiate, în gesturi de iubire. Dansul exprimă la Rumi
elanul provocat de înapoierea prin el a iubirii divine care a dus la
existenţierea lumii, prin mişcare. Lumea la rândul ei, într-o grandioasă
întoarcere, se îndreaptă spre Creator înapoindu-I iubirea. Rumi a
intuit această mişcare şi a exprimat-o în dansul său. Caracterul profund
al misticii sale este dat de relaţia personală cu Dumnezeul-om, a cărei
realitate o descoperă în suferinţa provocată de dispariţia lui Şams. În
această iubire, sufletul atingându-şi centul rămâne pentru totdeauna cu
Dumnezu
După
această rapidă trecere în revistă a conceptului de iubire la Rumi,
înţelegem cu uşurinţă pasiunea sa pentru toate formele de artă, aşa cum
este muzica prin intermediul căreia el zăreşte calea către
Dumnezeul-Iubire sau cum este dansul care îi permite să se unească cu El
într-o mişcare sacră, acea mişcare ce aminteşte de mişcarea ce a dus la
crearea lumii.
Aşadar,
Rumi este autorul unor compoziţii muzicale unice care au marcat în mod
considerabil muzica turcă. De altfel, el este fondatorul unui ordin
singular, ordinul dervişilor rotitori, care permite discipolilor săi să
regăsească uniunea cu divinul într-un vârtej extatic, ordin care propagă
acum atât în Orient, cât şi în Occident muzica şi mesajul celui ce a
fost supranumit "Mawlana" – Maestrul nostru. Mesajul universal al operei
sale este din ce în ce mai gustat în întreaga lume: Omul este ca un arc
în mâinile puterii divine (…). Ce fericit şi excelent arc este acela
care ştie în mâinile cui se află! scrie Rumi care sugerează astfel că
cei ce-şi deschid inimile omniprezenţei divine, recreând Uniunea cu
Dumnezeu, se recunosc implicit ca vectori ai Iubirii, ai Justiţiei şi ai
Armoniei Sale..
Nu există nici o altă identitate în afară de aceasta:
Un om se înfăţişă dinaintea porţii Iubirii sale şi bătu.
O voce-l întrebă: "Cine-i acolo?"
Răspunse: Eu."
Vocea îi spuse: "Nu-i loc aici pentru 'Eu' şi 'Tu' "
Şi uşa se-nchise brusc.
După un an de singurătate şi tristeţe, se întoarse şi bătu iaraşi.
O voce-l întrebă: "Cine-i acolo?"
Răspunse: "Tu!"
Şi uşa i se deschise larg….
Mawlana Jalaluddin Rumi (1207, Balkh – 1273, Konya).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu